Van eerdere bedrijfsmodellen en de opbouw van dienstenportfolio’s tot werkprocessen, alles is op de proef gesteld in de context van nieuwe omstandigheden. Bedrijven die niet meer consistent opereren, kunnen nu worden ingehaald door concurrenten. Het coronavirus heeft een groot deel van de economie ondermijnd en het bestaan van veel bedrijven wordt bedreigd, waaronder veel kleine en middelgrote bedrijven. Andere bedrijven gaan door met zakendoen, zelfs in zulke moeilijke omstandigheden. Ze hebben personeel in dienst en bieden hun producten en diensten aan.
Ze worden mogelijk gemaakt door digitale technologieën. Tot voor kort bestonden de meeste digitale oplossingen die ons in een crisis ondersteunen niet of werden ze weinig gebruikt. Kantoorwerk verplaatsen naar het thuiskantoor met behulp van IT was ondenkbaar. We vroegen geen werk of onmiddellijke hulp aan en bankieren deden we niet in zo’n hoge mate online.
Hoewel digitale bedrijfsmodellen de afgelopen jaren de activiteiten van veel bedrijven hebben veranderd, heeft de pandemie de digitalisering van de economie enorm versneld. Terwijl veel innovaties een directe impact hebben op werknemers en klanten, opereren andere op de achtergrond van het grote publiek. Ze zijn voor veel bedrijven een revolutionaire doorbraak geworden. Ze hebben in zeer korte tijd de verplaatsing van duizenden banen naar hun werknemers moeten organiseren. Eind 2019 was slechts 19 procent van de middelgrote bedrijven voorbereid op de end-to-end digitalisering van kantoorwerk, volgens een onderzoek van branchevereniging Bitkom. Vanwege de pandemie moest dit zeer snel worden uitgevoerd, wat onwaarschijnlijk leek. Hardware en software werden uitgerust met virtuele vergadertools, die aan hoge IT-beveiligingseisen moesten voldoen. Ze werden doorgeschakeld naar hotlines in privéwoningen. Papieren en documentmappen werden onpraktisch en bedrijven kozen de cloud of computerschijven als de plaats om documenten op te slaan. Volgens een onderzoek van YouGov eind maart 2020 werkte een op de vijf werknemers (22 procent) vanuit een kantoor aan huis of op afstand.